Business model canvas

Je hebt een fantastisch product of dienst. Schitterend! Nu moet je er ook nog een business model rond bouwen. Gebruik de methodiek van het Business Model Canvas om meer inzicht te krijgen in de fundamenten van je ondernemingsplan.

Met het Business Model Canvas maak je een ondernemingsplan in een A4. Je brengt je bedrijfsplan overzichtelijk in kaart met 9 bouwstenen. Daarin beschrijf je jouw bedrijf en bijvoorbeeld het verdienmodel, de toegevoegde waarde, klanten, relaties en leveranciers.

De onderkant van het Business model canvas bestaat uit de kosten en opbrengsten.

Centraal staat de waardepropositie, de onderscheidende waarde die je de klant biedt.

Links hiervan is ruimte gereserveerd voor hoe je deze toegevoegde waarde tot stand brengt. Hier staat welke partners en (hulp)bronnen je gebruikt en welke activiteiten je onderneemt.

Aan de rechterkant staat aan wie je het product verkoopt, hoe de levering eruit ziet en hoe je je relaties onderhoudt

Concreet bestaat het model uit 9 onderdelen. Deze vormen al meteen de eerste bouwstenen van je onderneming.

  • Waardepropositie: reden waarom de klant voor jou kiest en niet de concurrentie
  • Klantensegmenten: profiel van de klant, aankoopgedrag, behoeftes, tevredenheid
  • Kanalen: communicatie met jouw klant, verkoop, distributie
  • Klantenrelaties: relatie met je klant, hoe deze te onderhouden, aanbod bekendmaken
  • Strategische partners: belangrijkste partners en samenwerkingsverbanden
  • Kernactiviteiten: overzicht van activiteiten, productie, marketing, verkoop
  • Kernmiddelen: middelen die de onderneming nodig heeft
  • Kostenstructuur: belangrijkste kosten
  • Inkomstenstructuur: waar verdien je je geld mee, inkomstenbronnen

Schreef je reeds een ondernemersplan uit? Dan biedt de BMC een ideaal hulpmiddel om het businessplan nog eens na te lopen.

Het geeft je een snel overzicht of jouw strategie nog klopt. Nodig gerust collega studenten of docenten/professoren uit en houd aan de hand van de bouwstenen een discussie.

Waar worden de kosten gemaakt, waar liggen de kansen, wie zijn je klanten, wat is jouw toegevoegde waarde en hoe kun je innoveren?

Succes!

Bekijk het filmpje Download het canvas

Onze partners