STEP FAQ

Wij verzamelen hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen omtrent de STEP-UP en bundelde ze daarnaast ook in een handig overzicht.

Zit je met een vraag die je niet kan terugvinden in onderstaande lijst, geef je UNIZO-adviseur een seintje en hij/zij helpt je verder.
Of stel je vraag rechtstreeks via onderwijs@unizo.be.   

 

  • Wat is een feitelijke vereniging? 

Elke STEP-UP richten we op onder de vorm van een feitelijke vereniging. Een feitelijke vereniging is niet gebonden aan wettelijke bepalingen. Een feitelijke vereniging is dus een verzameling van individuele personen die elk afzonderlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor het geheel. De vereniging heeft ook geen eigen vermogen, alle goederen die door de vereniging worden aangekocht zijn eigendom van alle leden. 

Let op! Dit betekent ook dat alle schulden op (het vermogen van) alle individuele leden kunnen worden verhaald. Bij een feitelijke vereniging zijn de leden individueel en persoonlijk gebonden voor fouten die er worden gemaakt. Bij schadegevallen die zich voordoen in het kader van de feitelijke verenigingen kan dat soms zware gevolgen leiden voor het privévermogen van de leden van de feitelijke vereniging. 

  • Hoe kunnen we ons beschermen tegen de nadelen van een feitelijke vereniging? 

We raden aan om niet zonder kennis van zaken een feitelijke vereniging op te richten. Doe je dit in kader van de STEP-UP, dan zal UNIZO een extra verzekering voorzien zodat je voor volgende zaken beschermd bent: 

  •  Bestuurdersaansprakelijkheid 
  •  Beroepsaansprakelijkheid 
  •  Burgerlijke aansprakelijkheid 

Het is steeds zo dat een STEP-UP ALTIJD door een docent én een UNIZO-adviseur zal opgevolgd worden.

  • Moeten we belastingen (personenbelasting, …) betalen als we deelnemen aan een STEP-UP? 

De STEP-UP is een feitelijke vereniging. De feitelijke vereniging bestaat in principe niet als juridisch persoon, dus moet ook geen belastingen betalen. De winsten die de feitelijke vereniging maakt vallen in principe in de gezamenlijke pot en als deze worden uitgekeerd aan de leden van de feitelijke verenging moet dit opgenomen worden in de personenbelasting. 

Let op! Wij raden aan om de winsten met een maximum van 500€ per persoon uit te keren naar de leden zelf. Indien deze winsten te hoog zouden zijn, kunnen er problemen optreden met kindergeld, studiebeurs, … Let op dat je deze “inkomsten” voor jezelf meetelt bij de inkomsten die je per jaar hebt gehad tijdens vakantiejobs e.d. meer info over het maximum aan inkomsten dat je al student mag hebben zonder verlies van kindergeld, studiebeurs of andere kan je vinden bij student at work

Keer de winst op het einde van het academiejaar voor minimum 50% uit aan een goed doel naar keuze! 

  • Welke bank spreek ik aan bij het openen van een zichtrekening?  

Bij elke bank kan je een rekening openen. Idealiter stellen we KBC voorop maar kan je ook terecht bij een andere bank.  

  • Er worden bankkosten aangerekend op het einde van de maand, wat nu? 

Vanuit UNIZO hebben we geen zicht op eventuele kosten die door een bank worden aangerekend voor het beheren en openen van een zichtrekening. Deze kosten zullen variëren van bank tot bank. We raden je aan dit persoonlijk op te nemen met de financiële instelling van je rekening.  

  • Wat en wie neem ik mee naar de bank? En wie is verantwoordelijk? 

Je licentieovereenkomst! Neem voor de zekerheid ook je groepsleden mee naar de bank of tenminste degene die bijvoorbeeld de financiële zaken op zich zal nemen. Zo is iedereen goed geïnformeerd en bestaat er geen miscommunicatie.  

  • We willen klanten online laten betalen. Bestaat er een overeenkomst met Payconiq vanuit UNIZO? 

Neen, dit zullen jullie zelf moeten organiseren. Er bestaat (nog) geen overeenkomst met Payconiq vanuit UNIZO.     

  • Mijn familie en vrienden willen me sponsoren. Hoe zit dat? 

Ja, dit kan via een leerleenbrief of via crowdfunding.

  • Wanneer moet ik een FAVV-vergunning aanvragen? 

Je dient een aanvraag in te dienen bij het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) als je met voeding gaat werken. Bij een aanvraag vragen zij specifiek naar het adres of de maatschappelijke zetel van de STEP-UP te melden.  

  • Zijn er verplichtingen ten aanzien van UNIZO met betrekking tot de boekhouding?  

Neen, er zijn geen officiële verplichtingen. 

  • Wat indien we winst of verlies maken? Hoe zit dat dan?  

De STEP-UP heeft niet tot doel om winst te maken, noch verlies. Maken jullie dermate verlies, contacteer dan zo snel mogelijk je begeleidende docent.

  • We willen een alternatief goktoernooi organiseren binnen onze STEP-UP. Mag en kan dit? 

Neen, dit kan niet. Let op met het organiseren van toernooien, ook al is de inzet of het te winnen bedrag of goed minimaal.
Kijk en vraag zeker ook na bij de Kansspelcommissie.  

  • Wat met de BTW? 

De STEP-UP is als pedagogisch project niet onderworpen aan de btw-wetgeving (artikel 44§2, 4° van het BTW-Wetboek). Dit wil zeggen dat je de BTW moet verrekenen in je verkoopprijs aan de klant.  

Let op! Je moet wel BTW betalen aan je leveranciers en kan deze NIET terugvorderen van de Belgische staat. 

  • De activiteiten in onze STEP-UP lopen goed, kunnen we dit in de toekomst gewoon verderzetten? 

Nee, het STEP-UP project is een pedagogisch project voor 1 kalenderjaar. De activiteiten MOETEN dan stoppen. Willen jullie hier toch mee verder gaan? Neem dan contact op met je UNIZO-adviseur die je meer info kan geven omtrent een doorstart via een andere juridische vorm. (Bv. Student-Ondernemer, een BV,VZW, ...) 

  • Moeten we een boekhouding bijhouden? 

Een boekhouding is altijd interessant voor jezelf om een overzicht te behouden van je inkomsten en uitgaven. Dit is ook een goede leidraad voor jouw coach/docent om inzicht te krijgen in de zakelijke transacties en kan helpen om jullie beter te begeleiden en beschermen tegen eventuele financiële uitdagingen. We raden het vanuit UNIZO dus ten sterkste aan om dit samen met jouw coach/docent duidelijk af te spreken bij het begin van jullie project. 

  • Mogen we over de landsgrenzen heen verkopen? 

Ja dat mag, verkopen en aankopen vanuit het buitenland is geen probleem. Waar je wel moet op letten is dat je activiteit in België doorgaat. Dat wil zeggen dat je perfect een product kan aankopen in het buitenland en verkopen/verwerken in België. Ga je echter een specifieke markt tegemoet in bijvoorbeeld Duitsland met de bedoeling daar te produceren en te verkopen dan wordt het een ander paar mouwen want dan krijg je te maken met douaneformaliteiten. We raden dus zeker aan om je activiteit in België te houden. 

  • Mogen wij zomaar bestellingen plaatsen? 

Neen, onder een bepaald bedrag van 500 euro mag je dit als er tenminste twee leden van de STEP-UP tekenen. Mocht je alleen zijn, volstaat jouw handtekening. Van zodra  je een uitgave dient te doen boven 500 euro dan moet je eerst je begeleidende Docent raadplegen. 

  • Wat als ik een activiteit/event wil organiseren? 

Dit kan zonder probleem. Geef wel vooraf een seintje aan je adviseur, want dan bekijken we welke bijkomende verzekering je eventueel nodig hebt. 

  • Hoe breng ik mijn eigen inbreng in? 

Studenten storten in dit geval best de eigen inbreng van hun rekening naar de rekening van de onderneming. Geen cash geld! Zo is er een bewijs. 
Wij stellen voor dat elk groepslid een bepaald bedrag in hun bedrijf investeren en dat ook aangeven in de boekhouding onder ‘eigen inbreng’. 

  • Ik koop een product aan in het buitenland, hoe zit het dan met BTW? 

Als je producten wil aankopen in het buitenland (binnen Europa), dan heb je GEEN vrijstelling van BTW en zal je effectief BTW moeten betalen.
Je kan dit inbrengen als kosten. Let op! BTW-bedragen kunnen verschillend zijn binnen Europa.

 

Heb je geen antwoord gevonden op jouw vraag? Stel ze ons via Email

Onze partners