Plankgas FAQ

Veel voorkomende vragen en antwoorden omtrent Plankgas:

1. Hoe maak ik een account aan op het startersplatform?

• Je gaat naar het startersplatform.be

• De leerlingen maken maar 1 keer een account aan en schrijven ergens hun emailadres (liefs werken met school e-mail) en hun wachtwoord op.

• Leerlingen duiden zeker aan dat ze meedoen met Plankgas (deze specifieke vraag krijgen ze op het startersplatform bij de registratie van hun account).

• De leerlingen kunnen nadien nog wijzigingen aanbrengen.

• Leerlingen delen hun plan met hun leerkracht en eventueel met de UNIZO-adviseur.

2. Kan je Plankgas koppelen aan de geïntegreerde proef of eindwerken?

• Ja, alle leerplandoelen die noodzakelijk zijn zitten verweven in het project.

• UNIZO voorziet op vraag wel feedback, maar geen punten.

3. Waar kan de leerkracht de feedback lezen?

• De leerling moet eerst zijn/haar plan delen met de leerkracht.

• De leerkracht kan dan naar het gedeelde plan gaan en kan vervolgens aan de rechterzijde de feedback toevoegen.

4. Leerkracht kan de feedback niet meer lezen.

• De leerling kan inderdaad de feedback onzichtbaar zetten maar hij/zij kan hem niet verwijderen. ​​​​​​​

5. De leerlingen hebben problemen met het inloggen.

• De leerlingen moeten ALTIJD werken met het e-mailadres en wachtwoord waarmee ze hun account hebben gemaakt.

• De leerlingen gebruiken best hun school e-mailadres voor het aanmaken van een account.

• Als leerkracht noteer je best ook per groep hun logingegevens, vanuit UNIZO kunnen we dit niet aanpassen omwille van de GDPR-wetgeving.
    (een laatste redmiddel: via de link "wachtwoord vergeten" een nieuw wachtwoord aan te vragen.)

6. Hoelang blijven de plannen bestaan op het platform?

• Onbeperkt, vanuit UNIZO verwijderen we geen plannen.

• Leerlingen moeten zelf hun plan verwijderen.

7. Kan je als leerkracht gedeelde plannen verwijderen?

• Ja, je beheert je eigen account en je kan dus per schooljaar de plannen verwijderen. (let op, deze plannen worden niet echt verwijderd maar de koppeling tussen jouw account als leerkracht en dat van de leerling wordt verbroken.)

8. Hoeveel leerlingen worden idealiter per groep voorzien?

• Het meest ideale scenario is dat leerlingen elk hun eigen project / ondernemingsplan hebben.
    Op die manier zijn ze meestal super gemotiveerd omdat het dan over hun eigen onderneming gaat.

• Indien de klasgroepen toch té groot zijn, raden we aan om de groepen niet groter te maken dan 4 à 5 lln.

Heb je geen antwoord gevonden op jouw vraag?

Stel ze ons dan hier