Digitalisering in het onderwijs

2. Professionaliseren van je team
  3. Ontwikkelen van een ICT-visie en -beleidsplan
  4. Digitale leermaterialen kiezen

Met UNIZO Onderwijs & Ondernemen nemen we een faciliterende rol op met betrekking tot de twee eerste stappen: het creëren van een veilige infrastructuur en het professionaliseren van het team.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Hoe pakken we dit aan?

Een veilige infrastructuur:  cybersecurity en gegevensbescherming

Tijdens een sessie van zo’n 2,5 uur komt onze partner Sirius Legal langs om dieper in te gaan op cybersecurity en gegevensbescherming in het onderwijs. Deze sessie is gericht op de directieleden en ICT-coördinatoren.

Opgelet het aantal sessies is beperkt. Reserveer op tijd.

Professionaliseren van je team

Om de digitale competenties van jouw team verder te professionaliseren hebben we de Digitale Inspiratie Dag, een online format, ontwikkeld.

De Digital Inspiratie Dag is een dag vol inspiratie, informatie, professionalisering en kennisdeling die ingekanteld kan worden in een pedagogische studiedag of personeelsvergadering voor leerkrachten secundair onderwijs. Er is altijd een link met het ondernemerschap. We willen zowel keynotes door professionals als workshops met het team faciliteren. Het doel is om leerkrachten secundair onderwijs op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met verschillende thema’s rond digitalisering en er samen mee aan de slag te gaan. Bruikbare tips en tools zullen direct toegepast kunnen worden in de klas.

De Digital Inspiratie Dag start met een bevraging van de directie en de teamleden. Aan de hand daarvan nemen wij onze faciliterende rol op, wordt er een planning opgemaakt en gaan we op zoek naar experts met betrekking tot het thema (bv. AI, cybersecurity, social media, office bookwidgets… en hoe we leerlingen hier op een kritische manier kunnen mee doen omgaan.) De insteek is altijd hoe kunnen we leerkrachten handvaten aanreiken om expertise en bewustwording naar leerlingen over te dragen.

Kwamen reeds aan bod

• Cybersecurity (CS) en gegevensbescherming (GB).
  • Optimaal inzetten van de hardware die aanwezig is.
  • Basic Office Skills, Canva, Bookwidgets, Google classroom…

We zetten een platform in om deze digitale sessies op een laagdrempelige manier te organiseren. Op deze manier kunnen we een groot aantal leerkrachten op een flexibele manier bereiken d.m.v. live sessies die de dagen nadien nog te herbekijken zijn.
Dit is ook de ideale moment om praktijkvoorbeelden uit de klas, op jouw school naar voren te brengen. Wij willen hier ook echt inzetten op de kennisdeling binnen de school.

Benieuwd hoe zo'n online event er uitziet? Hieronder alvast een kleine preview.

Inschrijven kan via Kenniscentrum Digisprong

Activiteit Datum
Future Classroom Lab – Open Day (Kleuteronderwijs) 28 september 2023
Online ICT-onderwijsmarkt 3 en 5 oktober 2023
Codefestival Brussel 9 oktober 2023
Inspiratiedag AI (lezing) – KOV  10 oktober 2023
Webinar ICT-coördinatie en ICT-teams 19 oktober 2023
LIMBOratie sessies AI 31 oktober2023
Lerend netwerk Moodle 17 november 2023
Netwerkdag AI (lezing) - GO! 29 november 2023
4 XERTE talks 11 oktober 2023 - 8 november 2023 - 13 december 2023
Policy Event ICT-coördinatie Datum nog te bepalen
Onderwijsbeurs Kortrijk - Tools4schools 3 april 2024
FCL Open Day​ Brussel – Kenniscentrum​ Digisprong 30 april 2024
Digitelle​ Antwerpen – Impact Connecting 13 mei 2024
ICT-coördinatorendag​ Geel – KOV​ 23 mei 2024
EUVZP 2024 – Digital Dialogues​ Kenniscentrum​ Digisprong 27 mei tot 29 mei 2024
Gameforumnamiddag​ Gent – Kenniscentrum Digisprong & partners 27 mei 2024
EdReNe netwerkmeeting Brussel – Kenniscentrum​ Digisprong 30 mei en 31 mei 2024

Nuttige links & publicaties

Kenniscentrum Digisprong

Digitale School

KlasCement | oefen.be

Concrete vragen om AI-programma's te evalueren, kiezen en gebruiken

Hoe omgaan met tekstschrijvende AI-programma's?

NIEUW: Mediacoach voor leerkrachten secundair onderwijs

Digital School Today aan de GO! COOVI School Anderlecht 23 april