STEP-UP - Meer info

Boek een afspraak

STEP-UP is in essentie een praktijkoefening waarbij studenten hun kennis moeten gebruiken, ondernemerschapscompetenties kunnen ervaren en uitdiepen en leren om samen te werken door het runnen van een tijdelijke onderneming (feitelijke vereniging).

Een STEP-UP wordt opgericht en beheerd door minimum 2 studenten. De UNIZO O&O-adviseur ondersteunt dit format samen met de betrokken docent(en). Om de samenwerking met de studenten te vergemakkelijken voorzien we een inspiratiebox met alle nodige informatie en inspiratie (oa verzekeringspolis, oprichting feitelijke vereniging, verwijzing naar online tools, enz.) om hun project tot een goed einde te brengen.

Het volledige traject heeft een tijdsduur van maximum 1 kalenderjaar. Er is de mogelijkheid om het project op te splitsen voor studenten met een specifiek traject. De STEP-UP’s zijn gedurende 1 kalenderjaar verzekerd.

Tijdens het project kunnen studenten 4 coaching gesprekken aanvragen, namelijk:

1.      Kennismakend gesprek: Op basis van de vragen of noden van de studenten reiken we specifieke tools, onder andere de startersplatform, aan om hen verder te helpen in hun ondernemersavontuur. We maken kennis met elkaar en identificeren de richting die de studenten willen uitgaan.

2.      Lanceringsgesprek: In dit gesprek bouwen we verder op het kennismakend gesprek en gaan dieper in op de reeds aanwezige ideeën. Zijn er specifieke zaken waarin extra begeleiding nodig is? Dan tekenen we het traject verder uit op basis van de specifieke noden en stimuleren de effectieve opstart van de STEP-UP onderneming.

3.      Status update: Tijdens dit gesprek evalueren we het ondernemerschap in de realiteit en geven we advies en ondersteuning waar nodig. Waar staan de studenten op dit moment? En wat moet nog gebeuren om hun project tot een goed einde te brengen?

4.       Eindgesprek & resultaat: Tijdens het eindgesprek wordt een laatste stand van zaken opgemaakt en wordt bekeken of de onderneming wordt verder gezet in het statuut van ’student-ondernemer’. In dat geval worden de studenten doorverwezen naar de Ecosystemen. Er wordt kort tijd gemaakt om stil te staan bij wat goed liep en wat voor verbetering vatbaar is.

Heeft je onderwijsinstelling een UNIZO lidmaatschap?

Dan kunnen de studenten aan de slag met het STEP-UP traject voor de prijs van € 85,- excl. btw per STEP-UP. Dit bedrag dient als vergoeding ten aanzien van de verzekering die UNIZO afsluit voor de Student onderneming.