Wie zijn we / Contact    
Zoeken    FR / EN
31/03 Opleiding ENTRE-spiegel 2.0 - Brussel
Toon alle activiteiten

Hoger onderwijs

Ondernemerschapsinitiatieven in het onderwijs hebben wel degelijk een effect op de creativiteit en verhogen de intentie om te ondernemen, dat weten we uit het EFFECTO-onderzoek.  De Stichting Onderwijs & Ondernemen ontwikkelde gerichte programma’s en acties om studenten bewust te maken en te versterken in hun ondernemerstalenten.  Samen met het Agentschap Ondernemen van de Vlaamse Overheid en in het kader van het VIA-plan Pact 2020 versterken we jong ondernemerschap in het hoger onderwijs.

Finalist Student-ondernemer 2016 in O magazine!

Tripel V: Hippe Hopdrank. Het verhaal van een starter. 'Het financieel plan opstellen? Geen klein bier.
Het verhaal van Nele Strauwen (student derde jaar KMMO Management UCLL) lees je hier.

 


De nieuwe hype: studeren én ondernemen  & winnaar student-ondernemer van het jaar 2016.

Studeren wie jong is, onderneemt. Steeds meer min-25-jarigen zich al tijdens hun opleiding aan een eigen zaak. Vorig jaar waren dat er 103.200, bijna 17 procent meer dan vijf jaar eerder. Generatie Y, tussen start-up en fuck-up: ‘Wij hebben het veel te druk om te piekeren.

Humo
sprak met drie enthousiaste studenten slash ondernemers: Laura Verhulst (23) bakt onder haar alter ego Madam Bakster taarten op bestelling, Thomas De Moor (24) biedt met Eventigrate technologie op maat van netwerk- en business-events aan, en Lothar De Keyne (25) heeft al meerdere bedrijven uit de grond gestampt, waaronder SkiLi en AléGo, online verhuurdiensten van respectievelijk skikledij en festivalmateriaal. HIj is overigens uitgeroepen tot de UNIZO winnaar student ondernemer van dit jaar (= foto).

Het volledige artikel van Humo lees je hier.

 

Foto_student_ondernemer_van_het_jaar

Lothar De Keyne uit Gent, zaakvoerder van SkiLi en AléGO, is de student-ondernemer van het Jaar. UNIZO koos Lothar omwille van zijn ondernemingszin, creativiteit en de manier waarop hij zijn project aan de vakjury presenteerde.  Lothar is laatstejaarsstudent Handelswetenschappen aan de UGent. Samen met twee afgestudeerde vrienden runt hij het eerder opgerichte bedrijf SkiLi. Bij SkiLi kan je skimateriaal huren, want “wie koopt er nu nog skimateriaal”, aldus Lothar. Hij richtte ook het nieuwe bedrijf AléGO op. Dat trekt hetzelfde servicemodel door naar andere markten. AléGO is de eerste verhuurdienst voor festivalmateriaal, zoals tentjes, campingstoelen, slaapzakken of matjes. www.alego.be en www.skili.be UNIZO organiseert de wedstrijd de Student-Ondernemer van het Jaar om student-ondernemers in de kijker te zetten en hun sociaal-economische belang te onderstrepen. Klik hier voor het volledige persbericht.

 

2% meer studenten aan de hogescholen: een keuze voor toekomstmogelijkheden

122.623 studenten kiezen in academiejaar 2016-2017 voor hogescholen, wat 2,06% of 2.477 studenten meer is dan vorig academiejaar. Ze maken een duidelijke keuze voor hun toekomstmogelijkheden.

Meer dan 95% van de afgestudeerde professionele bachelors heeft binnen het jaar werk. 25% van de huidige studenten volgt een STEM-opleiding en 81% volgt een opleiding voor een knelpuntberoep. Johan Veeckman, voorzitter VLHORA: “Jongeren kiezen duidelijk voor tewerkstelling en toekomstmogelijkheden. De afgestudeerden van hogeschoolopleidingen vinden gemakkelijk hun weg naar de arbeidsmarkt. Over de jaren heen scoren de hogeschoolopleidingen het sterkst in de schoolverlaterstudie van de VDAB.”

De afgelopen vijf jaar is de stijging van het aantal studenten het grootst in het studiegebied Industriële Wetenschappen en Technologie. Ze stijgen met 26%. Het studiegebied Gezondheidszorg (met onder meer verpleegkunde) volgt met een stijging van 25%. Derde in de rij is het studiegebied Handelswetenschappen en Bedrijfskunde met een stijging van 20%. (persbericht 14 oktober 2016)

 

 


 

that s_e-learning

ThatsIP is een nieuwe, Nederlandstalige e-learning module over intellectuele eigendom (IE), specifiek ontwikkeld voor studenten uit het hoger onderwijs in Vlaanderen. Doelstelling van ThatsIP is studenten bewust te maken van wat intellectuele eigendom is, ze de verschillende IE-rechten te leren onderscheiden en te laten ervaren welke rechten in concrete situaties van belang zijn. De e-learning is modulair opgebouwd, zodat docenten en studenten zelf kunnen kiezen welke delen ze behandelen. Hierdoor leent ThatsIP zich prima voor alle studierichtingen en –niveaus. Naast de theorie die opgedeeld is in hapklare brokken, is er ook een quiz voorzien en zijn er diverse praktijkvoorbeelden om het onderwerp tastbaar en aantrekkelijk te maken. ThatsIP is een product van Agentschap Ondernemen en het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom dat gratis online ter beschikking gesteld wordt voor het hoger onderwijs in Vlaanderen. Met ThatsIP willen ze docenten een handig instrument aanbieden om IE te introduceren bij hun studenten.

Benieuwd wat ThatsIP te bieden heeft? Bekijk dan zeker eens dit filmpje of ga zelf aan de slag op www.thatsip.be!

  

 

 

 

 

  

 

 

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UNIZO beloont een doorgedreven ondernemend pedagogisch beleid met tal van voordelen.

Ontdek de meerwaarde van een UNIZO School Service!

Nieuwsbrief

Ben je jonger dan 30 jaar en heb je een ondernemersidee? Doe dan mee aan #StartYoung, de wedstrijd voor jonge kandidaat-starters met een prijzenpot van € 400.

http://www.syntra-mvl.be/nieuws/toekomstig-ondernemer-schrijf-je-voor-startyoung-en-maak-kans-op-%E2%82%AC-400


met steun van     Vlaanderen In Actie
allShare